Το πρώτο σύνηθες ερώτημα πολλών οδηγών:
- “Μα θέλει συντήρηση το αυτόματο κιβώτιο; Κανείς δεν μου το είπε μέχρι τώρα!“
ΝΑΙ ΘΕΛΕΙ.
Το κάθε αυτοκίνητο συνοδεύεται από το Βιβλίο Συντήρησης - Οδηγιών χρήσης, εκεί αναφέρεται συνήθως ότι το λάδι (ATF) του αυτομάτου κιβωτίου είναι για όλη την ζωή (Life time) του αυτοκινήτου. Αν προσέξετε όμως στο κάτω μέρος της σελίδας η σημειωμένες με αστερίσκο, υπάρχουν εξαιρέσεις για ορισμένες συνθήκες οδήγησης. Όπως συνθήκες έντονης κυκλοφορίας (μποτιλιάρισμα), βαριά φορτία, οδήγηση με ρυμούλκα κ.α. εκεί λοιπόν δίνουν ένα όριο χιλιομέτρων για την αλλαγή του λαδιού (ATF) το οποίο διαφέρει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή.
Από την εμπειρία μας στην επισκευή των αυτομάτων κιβωτίων έχουμε καταλήξει ότι με τις συνθήκες που υπάρχουν στην πόλη σήμερα η αλλαγή του λαδιού (ATF) πρέπει να γίνεται κάθε 30 - 40.000 χλμ. η κάθε δυο χρόνια. Ότι έλθει πρώτο. Πρέπει να λάβετε υπό όψιν σας ότι σε κάθε αλλαγή λαδιού (ATF) ΔΕΝ αλλάζει όλο το λάδι (ATF) που βρίσκεται μέσα στο κιβώτιο, μόνο το 30-40% της ολικής ποσότητας που αυτό παίρνει . Συνιστάται δε και η αντικατάσταση του φίλτρου του αυτομάτου κιβωτίου όπου αυτό είναι εφικτό, διότι αρκετά κιβώτια σήμερα έχουν το φίλτρο εσωτερικά μη δίνοντας πρόσβαση για την αλλαγή. Σε αυτές τις περιπτώσεις η αντικατάσταση του φίλτρου γίνεται μόνο όταν γίνει γενική η μερική επισκευή του κιβωτίου από άλλη αιτία.
Το δεύτερο σύνηθες ερώτημα - απορία πολλών οδηγών:
- "Μα εγώ κάνω όλα τα σέρβις στην αντιπροσωπεία. Πρέπει να μου έχουν αλλάξει τα λάδια"
ΟΧΙ δεν τα αλλάζουν διότι βλέπουν στο βιβλίο ότι είναι για όλη την ζωή του αυτοκινήτου, και όχι μόνον αυτό αλλά πολλοί δεν ελέγχουν ούτε την στάθμη έτσι μέχρι την ημέρα που θα διαπιστώσετε πρόβλημα στο κιβώτιο δεν έχει γίνει καμία συντήρηση. Χαμένοι είστε μόνον εσείς αν έχετε φύγει από την εγγύηση. Κερδισμένοι μόνον αν ακόμα ισχύει και την αναγνωρίσουν.
Συμβουλή μου είναι να επιμείνετε στην αλλαγή με επιμονή και εάν δεν την κάνουν τότε αλλάξτε αμέσως συνεργείο.
Συνιστάται σε κάθε αλλαγή λαδιού να καθαρίζετε και το σύστημα ψύξεως του κιβωτίου με την χρήση πλυστικής συσκευής η ειδικού σπρέι. Αυτό βοηθά το κιβώτιο να λειτουργεί σε χαμηλότερη θερμοκρασία παρατείνοντας έτσι την ζωή του.
Μια άλλη παράμετρος που πρέπει να λαμβάνει υπό όψιν του ο/η οδηγός, είναι το Συνεργείο. Πρέπει να είστε σίγουρος/η ότι είναι σε θέση και μπορεί να κάνει την δουλειά όσο εύκολη και αν φαίνεται. Λεπτομέρειες όπως: η στάθμη, η ποιότητα, ο σωστός τύπος του λαδιού, είναι πολύ μα πολύ σημαντικές.
|
ΣΩΣΤΗ ΧΡΗΣΗ
Πάντα να συμβουλεύεστε το βιβλίο χρήσης του κατασκευαστή και να ακολουθείτε τις οδηγίες του για την εκάστοτε περίπτωση οδήγησης.
Πάντα να οδηγείτε με το ένα πόδι (δεξί). Εάν χρησιμοποιείτε ταυτόχρονα και το αριστερό για να φρενάρετε, τότε 99% πατάτε γκάζι και φρένο ταυτόχρονα προκαλώντας υπερθέρμανση, και φθορά στο κιβώτιο, καθώς και υπερκατανάλωση καυσίμου.
Μην βάζετε Νεκρό ( Ν ) όταν σταματάτε στο φανάρι εκτός και αν βρίσκεστε ακινητοποιημένοι σε κίνηση περισσότερο από 5-10 λεπτά. Δεν κερδίζετε τίποτα και είναι πιθανό να δημιουργηθεί βλάβη, αν ξαφνικά σας κορνάρουν και βιαστικά βάλετε Drive πατώντας ταυτόχρονα γκάζι.
Το πρωί αφήνετε τον κινητήρα να λειτουργήσει ένα με δύο λεπτά και μετά βάλτε ταχύτητα.
Το πρωί μην αναπτύξετε αμέσως μεγάλη ταχύτητα και μην πατάτε το πεντάλ του γκαζιού τέρμα μέχρι να ζεσταθεί λίγο ο κινητήρας.
Κάθε φορά που επιλέγετε από την θέση Neutral ( N ) το Drive ( D ) ή την Reverse ( R ) το αυτοκίνητο πρέπει να είναι εντελώς ακίνητο, δηλαδή να μην κινείτε καθόλου.
Όταν σταματάτε πρώτα δέστε το χειρόφρενο και μετά βάλτε το Parking ( P )
Ποτέ μα ποτέ μην μαρσάρετε τον κινητήρα και πριν πέσουν οι στροφές να βάζετε ταχύτητα.
Να γνωρίζετε πάντα ότι η σωστή και άψογη λειτουργία του κινητήρα είναι πολύ σημαντική και για το κιβώτιο καθώς οι υπολογιστές κιβωτίου (ΤCM) και κινητήρα (ECM) συνεργάζονται άμεσα.
Πάντα να ελέγχετε την στάθμη του λαδιού (ATF) όπου αυτό είναι δυνατό κατά περιόδους γιατί και αυτό εξατμίζεται, ιδιαίτερα το καλοκαίρι. Πρέπει να γνωρίζετε ότι το κιβώτιο αν και περιέχει περίπου 7-12 λίτρα λαδιού ανάλογα με το μέγεθος του, στην ουσία λειτουργεί με 2 - 4 λίτρα που βρίσκονται στην ελαιολεκάνη (Κάρτερ) . Αυτά ανακυκλώνονται συνεχώς, τα δε υπόλοιπα είναι διασκορπισμένα σε όλο το κιβώτιο, κατά συνέπεια αν λείπει 1 λίτρο έχουμε λειτουργία με μείον περίπου 20 - 40% της απαιτουμένης ποσότητος με αποτέλεσμα: υπερθέρμανση = άναμμα ενδεικτικής λυχνίας = ολίσθηση = κάψιμο δίσκων = επισκευή.
|
Οι συχνότερες αιτίες βλάβης σε ένα αυτόματο κιβώτιο ξεκινούν από:
Α) Έλλειψη λαδιού (χαμηλή στάθμη) & κακή ποιότητα
Β) Μη αλλαγή λαδιού για μεγάλο χρονικό διάστημα η καθόλου αλλαγή
Γ) Υπερθέρμανση λόγω φραγής του συστήματος ψύξης
Δ) Οδήγηση με παρουσία βλάβης στον κινητήρα η στο κιβώτιο (οδήγηση με
αναμμένη την λυχνία βλάβης)
Να γνωρίζεται ότι η πρόληψη και η συντήρηση βοηθούν να αποφεύγονται οι μεγάλες και δαπανηρές επισκευές. Κάποια στιγμή όλα τα πράγματα χαλάνε, καλό είναι να μην επισπεύδουμε αυτή την στιγμή με την αδιαφορία μας.
Σε όλα τα τετρακίνητα (4Χ4 , AWD, SUV) αυτόματα αυτοκίνητα πρέπει να ελέγχετε τα ελαστικά για ομοιόμορφη φθορά. Τα ανόμοια φθαρμένα ελαστικά προκαλούν μερική η και συνεχόμενη εμπλοκή στην τετρακίνηση λόγω της διαφοράς ύψους των ελαστικών, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής νομίζει ότι υπάρχει ολίσθηση και εμπλέκει μερικώς την τετρακίνηση. Αυτό στις μεσαίες και υψηλές ταχύτητες προκαλεί την υπερθέρμανση του κιβωτίου και της τετρακίνησης με αποτέλεσμα ένα από τα δυο να καταστραφεί. Καλό είναι να “ σταυρώνετε” τα ελαστικά μια φόρα τον χρόνο όπου αυτό είναι δυνατόν.
Εάν έχετε κάποια ερώτηση τηλεφωνήστε
ή στείλτε μήνυμα με θέμα: "Ερώτηση"
στην ηλεκτρονική διεύθυνση: asteros@otenet.gr
|