Το πρώτο σύνηθες ερώτημα πολλών οδηγών
“Μα θέλει συντήρηση το αυτόματο κιβώτιο; Κανείς δεν μου το είπε μέχρι τώρα“
ΝΑΙ ΘΕΛΕΙ
Το κάθε αυτοκίνητο συνοδεύεται από το Βιβλίο Συντήρησης – Οδηγιών χρήσης. Εκεί αναφέρεται συνήθως ότι το λάδι (ATF) του αυτομάτου κιβωτίου είναι για όλη την ζωή ( Lifetime) του αυτοκινήτου. Αν προσέξετε καλύτερα όμως υπάρχουν εξαιρέσεις για ορισμένες συνθήκες οδήγησης όπως συνθήκες έντονης κυκλοφορίας (μποτιλιάρισμα), βαριά φορτία, οδήγηση με ρυμούλκα κλπ. Εκεί λοιπόν δίνουν ένα όριο χιλιομέτρων για την αλλαγή του λαδιού (ATF) το οποίο διαφέρει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή.
Από τα πλέον 30 χρόνια εμπειρίας μας αποκλειστικά και μόνονστην επισκευή των αυτομάτων κιβωτίων έχουμε καταλήξει ότι με τις συνθήκες που υπάρχουν στην πόλη σήμερα η αλλαγή του λαδιού (ATF) πρέπει να γίνεται κάθε 30 - 40.000 χλμ. ή κάθε δυο χρόνια. Ότι έρθει πρώτο. Πρέπει να λάβετε υπό όψη σας ότι σε κάθε αλλαγή λαδιού ΔΕΝ αλλάζει όλο το λάδι που βρίσκεται μέσα στο κιβώτιο, μόνο το 30-40% της ολικής ποσότητας που αυτό παίρνει. Συνιστάται δε και η αντικατάσταση του φίλτρου του αυτομάτου κιβωτίου όπου αυτό είναι εφικτό, διότι αρκετά κιβώτια σήμερα έχουν το φίλτρο εσωτερικά μη δίνοντας πρόσβαση για την αλλαγή. Σε αυτές τις περιπτώσεις η αντικατάσταση του φίλτρου γίνεται μόνο όταν γίνει γενική η μερική επισκευή του κιβωτίου από άλλη αιτία.
Το δεύτερο σύνηθες ερώτημα - απορία πολλών οδηγών
"Μα εγώ κάνω όλα τα σέρβις στην αντιπροσωπεία. Πρέπει να μου έχουν αλλάξει τα λάδια."
ΟΧΙ δεν τα αλλάζουν διότι οι εταιρείες κατασκευής το απαγορεύουν. Έτσι ο υπάλληλος δεν μπορεί να κάνει την αλλαγή διότι σε περίπτωση βλάβης θα φέρει αυτός την ευθύνη. Βλέπουν δε και στο βιβλίο ότι είναι για όλη την ζωή του αυτοκινήτου, και όχι μόνον αυτό αλλά πολλοί δεν ελέγχουν ούτε την στάθμη διότι δεν υπάρχει διαρροή. Μέχρι λοιπόν την ημέρα που θα διαπιστώσετε πρόβλημα στο κιβώτιο δεν έχει γίνει καμία συντήρηση. Χαμένοι είστε μόνον εσείς αν έχετε φύγει από την εγγύηση. Κερδισμένοι μόνον αν ακόμα ισχύει και την αναγνωρίσουν.
Συμβουλή μου είναι να επιμείνετε στην αλλαγή με επιμονή και εάν δεν την κάνουν τότε να αναζητήσετε κάποιο συνεργείο που να μπορεί να την κάνει.
Συνιστάται σε κάθε αλλαγή λαδιού να καθαρίζετε και το σύστημα ψύξεως του κιβωτίου με την χρήση πλυστικής συσκευής ή ειδικού σπρέι. Αυτό βοηθά το κιβώτιο να λειτουργεί σε χαμηλότερη θερμοκρασία παρατείνοντας έτσι την ζωή του.
Μια άλλη παράμετρος που πρέπει να λαμβάνει υπόψιν του ο/η οδηγός, είναι το συνεργείο. Πρέπει να είστε σίγουρος/η ότι είναι σε θέση και μπορεί να κάνει την δουλειά όσο εύκολη και αν φαίνεται. Λεπτομέρειες όπως: η στάθμη, η ποιότητα, ο σωστός τύπος του λαδιού, καθώς και ο πολύ λεπτομερής έλεγχος μέσω κατάλληλου διαγνωστικού είναι πολύ μα πολύ σημαντικές.
ΣΩΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΙΒΩΤΙΟΥ
Μην βάζετε Ν (neutral – νεκρό) κάθε φορά που σταματάτε σε φανάρι. Μόνο όταν η υπάρχει ακινησία λόγω κυκλοφοριακών συνθηκών μεγαλύτερη των 5-10 λεπτών.
Όταν σταθμεύετε να δένετε το χειρόφρενο πρώτα και μετά επιλέγετε το Ρ ( parking ) Αφού κάνετε αυτό μπορείτε να σβήσετε τον κινητήρα.
Οδηγείτε χρησιμοποιώντας πάντα το δεξί σας πόδι μόνο για να πατάτε γκάζι ή φρένο.
Εάν σας παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα, ή ανάψει η ενδεικτική λυχνία όταν οδηγείτε, απευθυνθείτε άμεσα στο συνεργείο σας για ένα γενικό διαγνωστικό έλεγχο για τυχόν βλάβες σε αισθητήρες, καλώδια, κλπ. καθώς και έλεγχο της στάθμης του λαδιού ATF του κιβωτίου σας.
Βεβαιωθείτε ότι το συνεργείο μπορεί να κάνει αυτές τις εργασίες. Σε αντίθετη περίπτωση βρείτε ένα άλλο εξειδικευμένο συνεργείο που να μπορεί να τις κάνει. Στην ενότητα Τεχνικά Θέματα της ιστοσελίδας μας μπορεί να δείτε πως ελέγχετε το λάδι ATF διαφόρων τύπων αυτομάτων κιβωτίων. Να λάβετε υπόψιν σας με τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες ότι τα λάδια ATF του κιβωτίου πρέπει να αλλάζονται κάθε δύο χρόνια ή 30 – 40.000 χιλ. χιλιόμετρα καθώς και το φίλτρο όπου είναι δυνατόν.
4x4 και SUV
Πολλά αυτόματα αυτοκίνητα 4x4 ανοικτά φορτηγά ή κλειστά SUV παρουσιάζουν πρόβλημα στο να ξεκινούν με λάθος ταχύτητα όταν σταματήσουν σε φανάρι η σε Stop μετά από μια διαδρομή 5 και άνω χιλιομέτρων και με μεγάλη ταχύτητα. Πιθανόν να ανάψει και η ενδεικτική λυχνία . Το πρόβλημα μπορεί να είναι από λίγη πίεση αέρα σε κάποιο από τα λάστιχα, π.χ. κάποιο να έχει 20 PSI αντί 40 η 50 που πρέπει. Το πρόβλημα είναι πιο έντονο όταν υπάρχει ενεργή τετρακίνηση (Active Transfer Case System). Ένας άλλος πιθανός λόγος είναι η διαφορετική διάμετρος των ελαστικών από φθορά. Αυτή η φθορά μπορεί να προκαλέσει ακόμα και να ενεργοποιεί το σύστημα του ANTISPIN χωρίς να ανάψει καμιά ενδεικτική λυχνία. Αν τα λάστιχα σας έχουν την σωστή διάμετρο ή όχι, το βουλκανιζατέρ σας μπορεί να την ελέγξει γρήγορα αν έχει την μπάρα STAGGER GAUGE (φωτο). Η μέγιστη διαφορά μεταξύ της διαμέτρου των ελαστικών δεν πρέπει να ξεπερνά σε καμμιά περίπτωση τα 7 χιλιοστά του μέτρου.
Active Adaptive Shift AAS
Από το 2005 περίπου και μετά πολλά αυτοκίνητα με ισχυρούς κινητήρες είναι εφοδιασμένα με Ενεργή Προσαρμογή Αλλαγής Ταχύτητας (Active Adaptive Shift AAS). Αυτό το σύστημα δεν επιτρέπει την αλλαγή της ταχύτητας σε 4η ή 5η ή 6η όταν ο οδηγός αφήνει και ξαναπατά επανειλημμένως σκληρά το γκάζι και το φρένο . Τότε το σύστημα κρατά μια ταχύτητα που αυτό κρίνει ότι το μηχανικό σύνολο δεν θα πάθει βλάβη από την βίαιη οδήγηση. Η κανονική οδήγηση επανέρχεται μετά από λίγο διάστημα και αφού σταθεροποιηθούν οι συνθήκες που το προκάλεσαν.
Active Adaptive Shift AAS και G-Sensor
Το ίδιο σύστημα Ενεργής Προσαρμογής Αλλαγής Ταχύτητας (Active Adaptive Shift AAS) λειτουργεί και στην ανηφόρα ή κατηφόρα σε συνεργασία με τον G-Sensor ο όποιος ελέγχει την υπερβολική επιτάχυνση ή επιβράδυνση, εάν το όχημα βρίσκεται σε ανηφόρα ή κατηφόρα καθώς και εάν κινείτε σε δρόμο με αλλεπάλληλες στροφές . Το σύστημα δεν επιτρέπει αλλαγές στις ταχύτητες προστατεύοντας το όχημα από τις περιττές αλλαγές και από τον κίνδυνο να βγει εκτός της πορείας του. Και σε αυτήν την περίπτωση η κανονική οδήγηση επανέρχεται μετά από λίγο διάστημα και αφού σταθεροποιηθούν οι συνθήκες που το προκάλεσαν.
Τα ανωτέρω ΔΕΝ είναι βλάβες. Είναι πολύ πιθανόν να τις βρείτε στις οδηγίες του κατασκευαστή στο βιβλίο συντήρησης και χειρισμών του οδηγού.
Κωνσταντίνος Γεωρ. Αστέρος
Εάν έχετε κάποια ερώτηση τηλεφωνήστε
ή στείλτε μήνυμα με θέμα: "Ερώτηση"
στην ηλεκτρονική διεύθυνση: asteros@otenet.gr
|